بازی های فضای بسته: جدول حدس بزن 32 کتاب تاریخش معروف است 1- ثابت کجا؟ ثابت کجا؟ یک یـا چند نفر از بچه ها به منظور مسابقه انتخاب مـی شوند و جلو کلاس یـا چادر یـا ... جدول حدس بزن 32 کتاب تاریخش معروف است آمده و به دقت تمام بچه ها و اشیـاء را نگاه مـی کنند. جدول حدس بزن 32 کتاب تاریخش معروف است سپس از آنجا بیرون مـی روند. با تدبیر مربّی، جدول حدس بزن 32 کتاب تاریخش معروف است یک یـا چند نفر یـا شیء تغییر مکان مـی دهند و یـا برعکس، تمام افراد و اشیـاء تغییر مکان مـیدهند، بـه جز یک یـا چند نفر از آنـها. با اشاره مربّی، دانش آموزی کـه بیرون رفته بود، بـه کلاس یـا چادر آمده و به دقت بـه اطراف نگاه مـی کند که تا مورد تغییر مکان نیـافته را بیـابد. سایر بچه ها نیز درون این هنگام مـی توانند شعرهایی مثل شعر زیر را بخوانند و آهسته کف بزنند: سیـاره بودیم درون هوا دادیم همـه تغییر جا ثابت کجا؟ ثابت کجا؟ 2- نزدیک شدی ـ دور شدی: چشم یکی از بچه ها کاملاً بسته مـی شود و مربّی از وی مـی خواهد که تا به سمت شیء یـا فرد مورد نظر کـه داوطلب از آن بی اطلاع است، برود. درون تمام حالاتی کـه داوطلب بـه دنبال شیء است، درون صورتی کـه به آن نزدیک شد، بچه ها با هم فریـاد مـی زنند: «نزدیک شدی ـ نزدیک شدی» و اگر از آن دور شد، بچه ها فریـاد مـی زنند: «دور شدی ـ دور شدی». اگر داوطلب درون زمان معینی بتواند بـه سوژه برسد، برنده است. درون این بازی، بـه جای فریـادهای بچه ها، مربّی مـی تواند با ضربه زدن بـه مـیز یـا ... دور و نزدیک شدن را بـه اطلاع فرد برساند. بدین صورت کـه هرچه وی بـه سوژه نزدیک شد، ضربات مربّی محکم و سریع تر مـی شود و بالعکس. 3- املای بی نقطه: دو یـا چند نفر از بچه ها انتخاب شده و به پای تخته سیـاه مـی روند و برای هر یک، قسمتی از تخته سیـاه درون نظر گرفته مـی شود. با شروع مسابقه، مربّی مطالبی را مـی خواند و هر یک از بچه ها، حتما آن را روی تخته سیـاه بنویسند. با این ویژگی کـه هیچ یک از نقطه ها را نباید بگذارند. درون پایـان، هر یک از بچه ها کـه اشتباه نقطه گذاری و غلط املایی کمتری داشت، برنده است. درون دور دوم، مربّی از بچه ها مـی خواهد که تا نقاط نوشته را بگذارند و در این مرحله هر سریع تر نقاط را بـه درستی گذاشت، برنده مـی شود. 4- نقاشی چشم بسته: همانند بازی قبل، بـه هر یک از بچه ها قسمتی از تخته سیـاه اختصاص مـی یـابد و چشم آنـها بسته مـی شود. با شروع مسابقه، مربّی از بچه ها مـی خواهد با چشمان بسته، یک نقاشی با موضوع آزاد یـا موضوع معین را رسم کنند. درون پایـان، هرنقاشی زیباتری ترسیم نموده و کمتر بـه محدوده نقاشی سایر بچه ها رفته باشد، برنده است. 5- درست خوانی: مربّی، متنی را از قبل روی تخته سیـاه یـا کاغذ مـی نویسد. با این خصوصیت کـه عمداً جملات و کلمات و حروف را اشتباه مـی نویسد. با شروع مسابقه، هر یک از بچه ها حتما متن را درک کرده و آن را بـه طور صحیح روی برگه ای نوشته و تحویل مربّی مـی دهد. 6- هُپ بازی: این بازی درون اتوبوس، کلاس و ... قابل اجرا است. بـه این صورت کـه مربّی یک عدد (حتی الامکان کمتر از 10) را انتخاب مـی کند. از نفر اوّل شروع بـه شمارش اعداد از یک بـه بعد مـی نمایند. درون طول این شمارش، هر یک از بچه ها کـه یکی از مضرب های عدد انتخاب شده بـه وی رسیدف حتما جای آن عدد، بگوید :«هُپ». و اگر آن عدد را بگوید، از بازی اخراج مـی شود و نفر بعدی عدد بعد را مـی گوید و ... آخرین نفری کـه در بازی باقی ماند، برنده بازی است. این بازی را به منظور تنوع بیشتر، مـی توانید بـه صورت وارونـه خوانی انجام دهید. مثلاً از شماره 200 شروع و به سمت یک پیش روید. 7- یـه مرغ دارم چند که تا تخم مـی گذاره: همانند بازی قبل، بچه ها کنار هم قرار مـی گیرند. مربّی به منظور خود و همـه بچه ها شماره خاصی مـی دهد و هر حتما شماره خود را درون نظر داشته باشد. با شروع بازی، مثلاً مربّی کـه شماره اش 12 است، مـی گوید: یـه مرغ دارم 7 که تا تخم مـی گذاره، فردی کـه شماره اش 7 است، حتما بلافاصله بگوید: چرا 7 تا؟ مربّی مـی گوید: بعد چند تا؟ شماره 7 مثلاً مـیگوید: 5 تا. این بار، شماره 5 از خود دفاع مـی کند و ... درون طول بازی اگری حواسش پرت بود و در پاسخ اشتباه کرد، از بازی اخراج مـی شود. درون ادامـه اگر افراد شماره فردی کـه از بازی اخراج شده را بگویند، نیز از بازی اخراج مـی شوند. به منظور این بازی، مـی توان بـه هر یک از بچه ها نام یک شـهر را داد. مثلاً مربّی مـی گوید: مـی خواهم بـه یزد بروم؟ یزدی مـی گوید: چرا یزد؟ مربّی مـی گوید: بعد کجا؟ و ... 8- بلی و خیر: مربّی، سریع از هر یک از بچه ها سؤالی کـه جواب بلی یـا خیر داشته باشد، مـی پرسد و آنـها حتما جواب را وارونـه بگویند. مثلاً علی درون جواب سؤال مربّی کـه مـی پرسد: آیـا تو پسر هستی؟ مـی گوید: نـه. این بازی را مـی توان بـه این صورت نیز اجرا کرد که: بچه ها با سؤال از هم سعی مـی کنند بلی یـا خیر جواب بگیرند و فرد متقابل، حتما دقت کند کـه بلی یـا خیر نگوید. 9- فرار از پاسخ: بچه ها، دو نفر دو نفر، از یکدیگر سؤالاتی مـی پرسند، درون حالی کـه هیچ پاسخی درون کار نیست و اگری پاسخی بدهد، بازنده است. مثلاً سؤال و جواب زیر بین علی و حسین: علی: اسمت چیست؟ اسمم را به منظور چی مـی خواهی بدانی. علی: اسمت را نمـی گی؟ حسین: اگر نگویم چه مـی کنی. علی خیـال مـی کنی چه کنم؟ حسین: من از کجا بدانم. علی: نمـی توانی حدس بزنی؟ حسین: ... . 10- بازی حافظه: مربّی، تعدادی از اشیـاء متفاوت را روی مـیز چیده و روی آنـها را با یک دستمال مـی پوشاند و سپس با حضور شرکت کنندگان درون مسابقه، درون مدت زمان خاصی دستمال را از روی اشیـاء برمـی دارد و دوباره دستمال را روی اشیـاء مـی گذارد و از بچه ها مـی خواهد نام هر تعداد از اشیـائی کـه در ذهن سپرده اند، بگویند، یـا روی یک کاغذ بنویسند. هر نام تعداد بیشتری از اشیـاء را بنویسد، برنده است. 11- دوز بازی: این بازی غالباً دو نفره اجرا مـی شود. ابتدا، دو نفر مربعی را روی زمـین مـی کشند و آن را بـه چهار قسمت تقسیم نموده و دو قطر آن را رسم مـی کنند (مطابق شکل روبرو). هر یک از بازی کنان، سه دانـه متفاوت از هم (مثلاً نفر اوّل سه دانـه نخود و نفر دوم سه دانـه لوبیـا) برمـی دارند. ابتدا نفر اوّل، یکی از دانـه ها را روی یکی از نقاط مـی گذارد. سپس نفر دوم نیز یکی از دانـه های خود را درون یک (شکل 21-7) نقطة دلخواه مـی گذارد و همـین طور کار را ادامـه مـی دهند که تا هر شش دانـه درون جدول قرار گیرند. سپس هر نفر درون نوبت خود، یکی از دانـه ها را حرکت مـی دهد. هر کـه سه دانـه خود را زودتر درون یک خط مستقیم قرار داد، برنده خواهد بود. 12- چیستان و کیستان 20 سؤالی: مربّی، چند سوژه خاص را درون نظر مـی گیرد. این سوژه مـی تواند نام یک شخصیت، یک مکان، یک شیء ... یـا هر چیز دیگر باشد. سپس هر یک از شرکت کنندگان با پرسیدن سؤالات مرتبط و راهنمایی و جواب هدایت گرانـه مربّی مـی کوشند که تا به جواب پی ببرند. هر شرکت کننده مـی تواند که تا 20 سؤال به منظور رسیدن بـه پاسخ از مربّی بپرسد. به منظور انجام این مسابقه، مربّی مـی تواند چند نفر از بچه ها را بـه عنوان راهنما یـا شخصیت مورد نظر انتخاب نماید، که تا ایفای نقش نمایند. 13- بـه تو مـی گم بـه او بگو: این مسابقه درون کلاس، اتوبوس و ... کـه بچه ها درون کنار هم قرار مـی گیرند، قابل اجرا است. ابتدا، مربّی بچه ها را بـه دو گروه مساوی تقسیم مـی نماید. سپس مربّی درون گوش آخرین نفر از هر ردیف اتوبوس یـا کلاس جمله ای را مـی گوید. با آغاز بازی، هر نفر درون گوش نفر کناری یـا جلویی خود، همان جمله را تکرار مـی کند و این کار بـه سمت جلو و اولین نفر ادامـه مـی یـابد. اولین نفر هر گروه وقتی جمله را دریـافت نمود، آن را بلند بـه مربّی مـی گوید، یـا روی کاغذی نوشته و به مربّی مـی دهد. گروهی کـه سریع تر پیـام را انتقال داده و بدون اشتباه آن را بیـان کنند، برنده بازی است. تذکر 1: سایر افراد هنگام نقل پیـام، حق برگشتن و گوش یـا بلند حرف زدن را ندارند و هر نفر به منظور انتقال پیـام، حتما به طرف شخص مورد نظر خم شده و پیـامش را منتقل کند. تذکر 2: جملاتی کـه برای این مسابقه بـه کار مـی رود، حتما شامل اعداد خاصی نیز باشند. مثلاً «دیروز، پدرم از یزد، دو جعبه پشمـه جعبه باقلوا آورد». 14- چرا؟ به منظور این که؟ مربّی، بچه ها را بـه دو گروه تقسیم بندی مـی کند و کاغذی بـه همـه آنـها مـی دهد. بچه های گروه اوّل، حتما روی کاغذ خود سؤالی را بنویسند کـه با کلمة «چرا» شروع شود. انتخاب موضوع بـه اختیـار خود بچه ها خواهد بود. گروه دوم نیز، حتما روی کاغذ خود، جمله ای بنویسند کـه با کلمة «برای این کـه ...» شروع شود. انتخاب این موضوعات نیز، به منظور بچه ها آزاد مـی باشد. بعد از جمع آوری کاغذها، برگه های گروه اوّل درون دست یکی از بچه ها و برگه های گروه دوم درون دست یکی دیگر از بچه ها قرار مـی گیرد. نفر اوّل سؤال نوشته شده روی برگه اوّل را مـی خواند و نفر دوم، جمله نوشته شده روی برگه اوّل خود را. از آنجا کـه نوشتن مطالب آزاد بوده و ترتیب خواندن آنـها نیز بـه صورت اتفاقی است، سؤال و جواب ها، غالباً موجب شادی و خنده بچه ها خواهد شد. 15- مسابقات جمله سازی امدادی: یک مصراع شعر یـا یک جمله کوچک را انتخاب کرده و کلمات آن را روی مقواهای 20×20 سانتی متر نوشته و به صورت درون هم، درون داخل جعبه ای بریزید. (به ازای هر گروه، حتما یک مجموعه نوشته های کارتی تهیـه نمود). اعضای هر گروه بـه صورت ستونی مـی ایستند، بـه طوری کـه در فاصله 6 متری آنـها، جعبه حاوی کارت ها و یک تابلو قرار مـی گیرد. با شروع بازی، نفرات اوّل هر گروه، بـه طرف جعبه خود دویده و اولین کلمـه را پیدا کرده و آن را بـه نفر دوم مـی دهند و خود بـه انتهای صف مـی روند. نفرات دوم، کلمـه اوّل را نصب کرده و سپس درون جعبه کلمـه دوم را مـی یـابند و در بازگشت آن را بـه نفر سوم مـی دهند و به انتهای صف مـی روند. این عملیـات ادامـه مـی یـابد و هر گروه کـه سریع تر متن خود را تکمـیل کند، برنده خواهد بود. 16- مسابقه جمله سازی: روش دیگر اجرای مسابقه جمله سازی بـه این ترتیب هست که نفر اوّل کلمـه ای را مـی گوید. نفر دوم، کلمـه دیگری بـه کلمـه اوّل اضافه کرده و آن را مـی خواند و به این ترتیب، هر نفر یک کلمـه بـه کلمات قبلی اضافه کرده و آن را مـی خواند. نمونـه این مسابقه را درون زیر مشاهده مـی کنید: نفر اوّل : من نفر دوم: من بـه نفر سوم: من بـه شیراز نفر چهارم: من بـه شیراز رفتم نفر پنجم: من بـه شیراز رفتم و ... این مسابقه را مـی توان بـه صورت مشاعره ای نیز انجام داد. یعنی هر نفر به منظور به کار بردن کلمـه خود، حتما کلمـه ای بـه کار برد کـه حرف اوّل آن با حرف آخر کلمـه قبلی شروع شود. 17- مصاحبه مشاعره ای: مربّی از هر یک از بچه ها سؤالی مـی پرسد و هر نفر درون پاسخ حتما کلمـه ای را بـه کار ببرد کـه حرف اوّل آن حرفی باشد کـه از قبل توسط مربّی قرار داده شده است. 18- مشاعره با نمره اتومبیل: این مسابقه درون اتوبوس قابل اجراست. بدین صورت کـه هر دانش آموز، حتما در نوبت خود بیت شعری را بخواند کـه حرف اوّل آن، حرف اوّل شـهر ذکر شده درون پلاک اتومبیل یـا نام آن اتومبیلی هست که از آنـها سبقت گرفته یـا آنـها از وی سبقت گرفته اند. 19- قافیـه پردازی: دو نفر یـا دو گروه، رو بـه هم مـی نشینند یـا مـی ایستند و باید با یکدیگر بـه صحبت و مناظره بپردازند. با این ویژگی کـه انتهای جملات کوتاهی کـه به کار مـی برند، حتما با یکدیگر، هم قافیـه باشد. مانند گفتگوی زیر: اولی: من بـه تو مـی دهم یک 5 قرانی. دومـی: چرا 5 قرانی؟ اولی: چون تو شاد و خندانی دومـی: تو از کجا مـی دانی و ... 20- بعد افزودنی: دو نفر یـا دو گروه مانند روش قبل، برابر هم قرار مـی گیرند. درون این بازی و مسابقه، هر فرد یـا گروه حتما با انتهای کلمـه گروه مقابل و اضافه یک جزء دیگر بـه آن، کلمـه جدیدی بسازد و گروهی کـه نتواند درون قسمتی از بازی جواب گروه مقابل را بدهد، بازنده است. مثال: خرگوش ـ گوش واره ـ رهرو ـ روزی ـ زیبا ـ بابا ـ باغبان ـ بانک و ... 21- واژه سازی: این بازی، همانند بازی هُپ بازی است، با این ویژگی کـه نخست توسط مربّی یـا سرگروه بـه صورت قراردادی گفته مـی شود کـه به جای یک یـا چند عدد واژه خاصی گفته مـی شود. مثلاً قرار بر این مـی شود کـه به جای سه و نـه، درون تمام ترکیبات، وارونـه آنـها (هس و هن) گفته مـی شود. با شروع بازی، بچه ها بـه ترتیب شروع بـه شمردن اعداد طبیعی مـی کنند و هر کـه عدد 3 یـا 9 و یـا ترکیبات آنـها بـه وی رسید، بـه جای سه یـا نـه، حتما معادل آنـها را بگوید. مانند: یک ـ دو ـ هس ـ چهار ـ پنج ـ شش ـ هفت ـ هشت ـ هن ... دوازده ـ هسده ـ ... هنده ـ بیست ... 21- حاضر جواب: درون این بازی، مربّی به منظور هر یک از بچه ها نام یک حیوان را مـی گذارد یـا نام یک واژه، کلمـه و... سپس مربّی شروع بـه خواندن یک شعر یـا متن یـا قصه مـی نماید. هر دانش آموز وقتی نام معادل وی خوانده شد، حتما صدای حیوان مربوطه را دو یـا چند بار تقلید کند. مثل شعر: گربه شیر هست در گرفتن موش لیک موش هست در مصاف پلنگ 23- ساقی: مربّی درون حالی کـه در انتهای مـینی بوس یـا اتوبوس اردویی نشسته، خطاب بـه بچه ها مـی گوید: چهی مـی تواند به منظور من یک لیوان آب بیـاورد؟ بدون استثناء، اکثر بچه ها داوطلب این کار مـی شوند. آنگاه مربّی مـی گوید: خوب، به منظور این کار، یک مسابقه اجرا مـی کنیم. چند نفر از بچه ها انتخاب شده و نوبت بـه نوبت، از جلوی ماشین، لیوان خود را پُر از آب کرده و به قسمت انتهای ماشین حرکت مـی کنند. هر مقدار بیشتری از آب را بـه دست مربّی برساند، برنده است. تذکر: مربّی، قبلاً حتما بدون اطلاع بچه ها، با راننده هماهنگی لازم را بـه عمل آورد که تا به دور از تخلفات راهنمایی و رانندگی، با حرکت های ملایم چپ و راست و ترمزهای خفیف، بازی را شیرین تر نماید. 25- شانس و اقبال: مربّی موفق و زبده، از کوچکترین فرصت فراهم آمده به منظور شادی بچه ها درون محیط های اردویی و حتّی آموزشی استفاده مـی نماید. مثلاً اگر درون اردو، صبحانـه بچه ها شامل تخم مرغ جوشیده باشد، مـی توان قبل از صرف صبحانـه، درحالی کـه بچه ها درون کنار هم نشسته اند، از آنـها خواست کـه دو نفر تخم مرغ های خود را بـه بزنند. از هر دو نفر،ی کـه تخم مرغش درون مرحلة اوّل نشکند، بـه مرحلة دوم راه مـی یـابد و این مراحل ادامـه مـی یـابد که تا خوش شانس ترین فرد انتخاب گردد. از این فرصت، همچنین مـی توان استفاده کرد و بچه ها را به منظور شناخت استحکام تخم مرغ درون قسمت های مختلف یـاری نمود. 26- تکرار ها: درون این نوع مسابقه، مربّی از بچه ها مـی خواهد دو یـا سه بار، یک جمله را تکرار کنند. نمونـه ای از جملاتی کـه مـی توان از آنـها درون اجرای این مسابقه استفاده کرد، عبارت اند از: 1-26- مگه مـیشـه با یـه تیشـه بزنی بـه شیشـه، بعد بگی چیزی نمـیشـه. 2-26- مـی خواستم با دوچرخه ام بچرخم، دیدم پنجره چرخم. 3-26- گربه گنده گرده پشت گنبه خورده مُرده (گربه گرده خورده مُرده). 4-26- اردک دک دک ـ دک دک اردک 5-26- چی مـیشـه هوا آلوده مـیشـه کار بنزینـه، با گاز هرگز نمـیشـه 6-26- دوغ گازدار، گاز دوغ دار 7-26- منوچهر توی باغچه با یک بقچه پر پر تربچه خورده پیـازچه 8-26- قوری گل قرمزی روی گل قرمز قالی 9-26-قندونخندون 10-26- افسر ارشد ارتش اتریش 11-26- یـه لوله هله هوله یـا گلوله خورد تو سر موش کوتوله 12-26- پشت پنجره پیش بند ببند، پشمک بخور پشتک بزن 13-26- گلر برزیل لولر بود 14-26- علی جون با بادمجون زد تو سرِ آقاجون 15-26- دیو دیوونـه دیوونـه دیو 16-26- باز حواسم بود تو بازی کـه تو بازی تو نبازی. 17-26- لیره رو لوله لوله رو لیره 18-26- زیره ریزه مـیزه از زیر مـیز مـی ریزه 19-26- چایی داغه دایی چاقه 20-26- شش من کشک تو مشک 21-26- کُشتم شش شپش شش پا را 22-26- شش سیخ کباب سیخی شش ریـال 23-26- دوست دست انبویی دست انبوی دستش بود و دست انبوی دستم داد و دستم بوی دست انبوی دست دوست گرفت. 24-26- جَبَلَ جَبَلَ جیبیلا جیم بیلاجیم بیلا جیبیلا 25-26- سرآشپز گفت بـه آشپز آش بپز. 26-26- ای بـه قربان وجودت کـه وجودم ز وجودت بوجود آمده، ای مادر خوبم. 27-26- رودکی درون کودکی مـی خورد آدامس درون آمبولانس مـی زد بالانس 28-26- پتو تو تپو ـ تپو تو پتو 29-26- تو دوست داری با دوست من کـه دوست داره با دوست تو دوست بشـه، دوست بشی. 30-26- ی رفت بـه چرا که تا بچراند بچه را 31-26- تو کـه رفتی بـه چرا نـه چریدی نـه چراندی بچه را 32-26- سربازی سر بازی سرسره بازی سربازی را کشت. 33-26- شب شبی دیشب شبی درون شـهر شام آشوب شد. 34-26- نشستم شکستم ـ ننشستم نشکستم. 35-26- اوستا شمس شیشـه ساز شش شیشة شش گوشـه ساز. 36-26- تپل و مپل بـه هم مـیدن قول بـه هم مـیگن گُل 37-26- سه سیر شیر ـ سه سیر سرشیر 38-26- مورچه تو پارچه ـ پارچه رو تاقچه 39-26- کلاغه با ملاقه با کمال علاقه زد تو سر الاغه کـه یـه پایش چلاقه. 40-26-رولت رنده لیمو رفته 41-26- با نوک شست، با کف شست با سر دست، با کف دست، با پشت دست، صاعد دست، آرنج دست بزن بـه او 42-26- نشمـه ـ یـه نشمـه ـ دو نشمـه ـ سه نشمـه ـ هارشنبه ـ شم پنجه ـ همعه 43-26- پیرمرد باغبون یـه بچه داشت ـ اینجا اووَن ـ اونجا اووَن ـ هر جا اووَن ـ اِیَ اِیَ اُو پیرمرد باغبون یک سگ داشت ـ اینجا واق واق، اونجا واق واق، هر جا واق واق، ای ای او. (تکرار با نام و صدای سایر حیوانات). 44-26- تیر و تبر ببر بـه بر پیر تیزگر 45-26- سپر عقب ماشین جلویی خورد بـه سپر جلو ماشین عقبی. 46-26- غولا با قند گول مـی خورن، گول مـی زنیم با قند غولا را 47-26- پیشامده پیش مـیاد دیگه پیش بند ببند، پشمک بخور، پشتک بزن پشت پنجره 48-26- درون لرستان 9 لر هست و هر لری 9 نره لر 49-26- تو ای سرتیپ سرتیپان، تو سرتیپ سراتیپی همـه تپ تپ تپیدانند، تو توپ توپ تپیدانی. 50-26- پست پیشتاز 51-26- دبه گل مـیخ، مـیخ گل دبه 52-26- تاجر این چه تجارتی است. 53-26- درون جمله نامفهوم زیر، حروف سین مشخص شده اند، را هر بار، با یکی از حروف الفبا حتما خواند: سِ و سَ سُمب سَسا سُسُل مِنَ السُسُلِ مَسا اَوَّلِ سا قِ و قَ قُمب قَقا قُقُل من القُقُل مقا اوّل قا. و این متن را هر بار، با یکی از حروف الفبای فارسی مـی خوانند. 27- پیشگویی های ریـاضی: با استفاده از برخی اصول و قوانین ساده ریـاضی، بویژه قوانین چهار عمل اصلی، مـی توان بازی ها و سرگرمـی هایی تهیـه نمود کـه افزون بر تقویت قوای ذهنی ریـاضی درون بچه ها، موجبات طراوت و نشاط درون گروه های دانش آموزی را فراهم نماید. ما، درون اینجا فقط بـه ذکر چند نمونـه از این پیشگویی ها و حدسیـات بسنده مـی کنیم. بی شک، علاقمندان مـی توانند با استفاده از روش ها و اصول بـه کار رفته درون این نمونـه ها، بـه سلیقه و ابتکار خود، نمونـه های زیباتری ایجاد نمایند. 1-27- حدس زدن مقدار پول جیب هر: الف ـ پول جیبتان را بـه ریـال محاسبه کرده و بنویسید. ب ـ آن را درون عدد 2 ضرب کنید. ج ـ عدد حاصل را با عدد 1 جمع کنید. د ـ عدد حاصل را درون عدد 5 ضرب کنید. هـ ـ عدد حاصل را با عدد 5 جمع کنید. و ـ عدد حاصل را درون 10 ضرب کنید. ز ـ عدد حاصل را بیـان کنید. شیوة محاسبه: عدد نـهایی را منـهای 100 کرده و دو صفر سمت راست آن (عدد یکان و دهگان) را نادیده بگیرید. عدد باقیمانده، مبلغ پول توجیبی شما یـا فرد مورد نظر مـی باشد. 2-27- روش محاسبه تعداد و برادر هر فرد: الف ـ تعداد برادرهای خود را با عدد 3 جمع کنید. ب ـ عدد حاصل را درون عدد 5 ضرب کنید. ج ـ عدد حاصل را با عدد 20 جمع کنید د ـ عدد حاصل را درون عدد 2 ضرب کنید. هـ ـ عدد حاصل را با عدد 5 جمع کنید. و ـ عدد حاصل را با تعداد هایتان جمع کرده و حاصل را بیـان کنید. روش محاسبه: عدد نـهایی را منـهای 75 کنید. عددی دو رقمـی بـه دست مـی آید کـه یکان آن، تعداد ان، و دهگان آن، تعداد برادرانتان را نشان مـی دهد. 3-27- حدس زدن تعداد ، برادر و دیگر اعضای خانواده هر فرد: الف ـ تعداد انتان را درون عدد 2 ضرب کنید. ب ـ عدد حاصل را با عدد 3 جمع کنید. ج ـ عدد حاصل را درون عدد 5 ضرب کنید. د ـ عدد حاصل را با تعداد برادرانتان جمع کنید. هـ ـ عدد حاصل را درون عدد 10 ضرب کنید. و ـ پدر، مادر و دیگر افرادی کـه در خانـه شما زندگی مـی کنند را، با عدد حاصل جمع کنید و عدد حاصل را بیـان کنید. روش محاسبه: عدد نـهایی را منـهای 150 کنید. باقیمانده، عددی سه رقمـی هست که عدد صدگان آن، تعداد ان، و عدد دهگان آن، تعداد برادران و عدد یکان آن، تعداد سایر اعضای خانواده شما را نشان مـی دهد. 4-27- حدس زدن سن هر فرد بـه ماه و سال: الف ـ سال های عمرتان را درون 2 ضرب کنید. ب ـ عدد حاصل را با 5 جمع کنید. ج ـ عدد حاصل را درون 50 ضرب کنید. د ـ عدد حاصل را منـهای 365 کنید. هـ ـ ماه های عمرتان (کسر از سال) را با عدد حاصل جمع کنید و عدد حاصل را بیـان کنید. روش محاسبه: عدد نـهایی را با عدد 115 جمع کنید، عددی چهاررقمـی بـه دست مـی آید کـه دو رقم سمت راست آن، ماه های عمر و دو رقم سمت چپ آن، سال های عمر شما یـا فرد مورد نظر است. 5-27- حدس زدن سن هر فرد بـه سال و تاریخ تولد وی: الف ـ عدد ماه تولد را نوشته و در سمت راست آن، عدد روز تولد خود را بنویسید. (عددی 2 که تا چهار رقمـی بـه دست مـی آید). ب ـ این عدد را درون عدد 2 ضرب کنید. ج ـ عدد حاصل را با عدد 5 جمع کنید. د ـ عدد حاصل را درون عدد 50 ضرب کنید. هـ ـ عدد حاصل را با سال های عمرتان جمع کنید. و ـ عدد حاصل را منـهای 250 کنید و عدد نـهایی را بیـان کنید. روش محاسبه: عدد حاصل 4 که تا 6 رقمـی است. رقم یـا دو رقم سمت راست آن، سن شما را بـه سال، یک یـا دو رقم وسط تاریخ روز تولد شما، و یک یـا دو رقم سمت چپ، تاریخ ماه تولد شما را نشان مـی دهد. 6-27- حدس زدن سن هر فرد بـه سال: الف ـ سال سن خود را درون عدد 3 ضرب کنید. ب ـ عدد حاصل را با 1 جمع کنید. ج ـ عدد حاصل را درون 3 ضرب کنید. د ـ عدد حاصل را با سن خود جمع کنید و عدد نـهایی را بیـان کنید. روش محاسبه: عدد نـهایی را منـهای 3 کنید. عدد باقیمانده، عددی 3 رقمـی هست که یکان آن صفر مـی باشد. صفر را نادیده بگیرید. عدد دو رقمـی باقیمانده، سن شما بر حسب سال مـی باشد. 7-27- حدس زدن سن هر فرد براساس جدول: جدول صفحه بعد کـه در آن اعداد 1 که تا 63 با نظم خاصی نوشته شده و برخی از این اعداد تکراری نیز مـی باشند، قادر هست تا سن هر فرد را تعیین کنید، بـه شرط بر آن کـه سن او بیش از 63 سال نباشد. روش کار: بهی کـه نمـی دانید چند سال دارد، بگویید کـه به اعداد ستون ها بنگرد و بگوید عدد سن او درون کدام ستون تکرار شده است. شما فوری اعداد بالای ردیف هایی کـه او مشخص کرده را با هم جمع کنید. حاصل این جمع، سن وی را نشان مـی دهد. جدول اعداد 32 16 8 4 2 1 33 17 9 5 3 3 34 18 10 6 6 5 35 19 11 7 7 7 36 20 12 12 10 9 37 21 13 13 11 11 38 22 14 14 14 13 39 23 15 15 15 15 40 24 24 20 18 17 41 25 25 21 19 19 42 26 26 22 22 21 43 27 27 23 23 23 44 28 28 28 26 25 45 29 29 29 27 27 46 30 30 30 30 29 47 31 31 31 31 31 48 48 40 36 34 33 49 49 41 37 35 35 50 50 42 38 38 37 51 51 43 39 39 39 52 52 44 44 42 41 53 53 45 45 43 43 54 54 46 46 46 45 55 55 47 47 47 47 56 56 56 52 50 49 57 57 57 53 51 51 58 58 58 54 54 53 59 59 59 55 55 5560 60 60 60 60 58 57 61 61 61 61 59 59 62 62 62 62 62 61 63 63 63 63 63 63 8-27- فالنامة شیخ بهایی: نام «شمس الدین محمّد جبل عاملی حارثی همدانی»، معروف بـه شیخ بهایی درون تاریخ اسلام و ایران، همواره غرورآفرین بوده و هست. خدمات وی درون نشر علوم از فقه و اصول و تفسیر و حدیث و قرآن گرفته که تا فلسفه و منطق و حساب و کلام و هندسه و نجوم و شعر و ادب و معماری و ... گستره داشته است. از منظومات فارسی وی، مثنوی نان و حلوا و مثنوی شیر و شکر، شـهرت بسیـار دارند. از جمله آثار ارزشمندی کـه در کمتر کتابی از آن نام شده، فالنامـه ای هست که شامل 25 جدول و موضوع مختلف هست که نمونـه ای از آن را درون جدول زیر مـی بینید: ب ع ص ن ب م ح ج م ز گ ک هـ ر ب هـ ی ز ا م ق ب ذ گ ر و ر ا ا ن ج ی ص ع ر ر ح س ب ل ز و ت ع و د ز د ا م ا ص ی م ت ح ص ص ی ی ج ط ش ب ن ا م ا ا ب ن م ت ل و ر م ز ی ج ب ر آ ک م ب ک م و ی ش ت ر ر ر د ش ت ل ق ع ن و ت ا ا ز ر و ا ی ص ا ح د ب ن ح و ا م ز د د ق ا ر ی ب ت ف ز ش و هـ آ ط ج و ش ر آ ک ی و ر ر و ع ت ا ک آ و ر ن غ و م ر ن ب ب ب ی ر د ر م ر ق د ظ ی ی ر د و گ هـ گ آ ص ب ر ا ق آ ز ب ر ک ی ی و ا ک ث ی ی و ا ک ذ ن د د ر ن ر ن و د ر ن ر روش کار: بـه صورت چشم بسته یـا تصادفی، یکی از حروف جدول را انتخاب کنید. آنگاه از سمت راست بـه چپ، شش شش ، خانـه های جدول را شمرده و حروف بـه دست آمده را پشت سر هم بنویسید. وقتی بـه آخر جدول رسیدید، شمارش را ادامـه داده و جداگانـه حروف بـه دست آمده را بنویسید. سپس حروف فرد این مجموعه (ابتدا حروف قبل از حروف انتخابی و سپس حروف بعد از آن) را، دنبال هم و حروف زوج را نیز، دنبال هم بنویسید. بیت شعری، جواب تفأل شما خواهد بود کـه حروف فرد مصرع اوّل و حروف زوج مصرع دوم را تشکیل مـی دهند. مثلاً درون جدول بالا کـه با موضوع «طلب حاجت» است، اگر حرف «س» ردیف سوم انتخاب شود، حروف شمارش شده، عبارت اند از: حروف بعد از «س» که تا آخر جدول: ت ـ ا ـ ت ـ ج ـ م ـ ت ـ ی ـ م ـ ش ـ ش ـ و ـ و ـ د ـ م ـ ر ـ ش ـ و ـ و ـ ا ـ غ ـ ب ـ م ـ ی ـ گ ـ ق ـ ی ـ ی ـ ن ـ ن . حروف قبل از «س»، از ابتدای جدول: ب ـ ح ـ هـ ـ ا ـ ر ـ ج ـ ح حال این حروف را بـه صورت فرد و زوج جدا مـی کنیم. ابتدا حروف قبل از «س» درون نظر گرفته مـی شود: حروف فرد: ب ـ هـ ـ ر ـ ح ـ ا ـ ج ـ ت ـ م ـ ش ـ و ـ م ـ ش ـ و ـ غ ـ م ـ گ ـ ی ـ ن . حروف زوج: ح ـ ا ـ ج ـ ت ـ ت ـ م ـ ی ـ ش ـ و ـ د ـ ر ـ و ـ ا ـ ب ـ ی ـ ق ـ ی ـ ن . و بیت زیر، جواب تفأل شما مـی باشد: بهر حاجب مشو مشو غمگین حاجتت مـی شود روا بـه یقین درون صفحه بعد، نمونـه ای دیگر از این جدول ها با موضوع «نیک یـا بد بودن کار» تقدیم شما مـی گردد. به منظور دسترسی بـه دیگر جداول مـی توانید بـه کتاب فالنامـه شیخ بهایی مراجعه کنید. ن ع ا ص د ص ک ز ز م ک د ک ا ی ب س ب هـ ی ن ط ب ر ن م ن ر ت ر پ ن هـ ل و هـ ی ل ا د ب هـ ش ع ا ق د م م ا م ر ک ر ی م ر ا د هـ ی ز ر ا ذ ک م ل ک ز ر ع ل ی م ی ا س ا ک س غ ع م ا م ب ن ر ک ن ی ع ی م ر ی ن ا ع ا هـ ی ک ی ر ل ا ن ل ر م ز د آ ش ک ص ز و ع ط ک ل ع ر و د ن ب ی ن م ف س ب م ع ر پ د ر ا هـ ل س ت و ل م و ش ر خ ن ب ز ب ب د ز ل ب ی ی ی ب ی ن ح س ن ن و س م ن ر س ن هـ ا ی ی هـ ر ی ا ک م ی د ا ن ا ک ا ز ا ن ا ج ا ب ر ی ر و ر د ر ی ر و ر د 9-27- تعیین نام سال (براساس نامگذاری قدیم با نام حیوانات): پیشینیـان ما، به منظور هر یک از سال های شمسی نام یک حیوان را نسبت مـی داده اند. این نام ها، هر 12 سال یکبار، تکرار مـی گردد. ساده ترین روش این کار، چه به منظور سال های قبل و چه سال های آینده، از این قرار هست که سال دقیق شمسی را با تمام ارقام بر عدد 12 تقسیم کرده و باقیمانده را پیدا مـی کنیم. این عدد کـه بین صفر که تا 11 مـی باشد، طبق جدول زیر، بیـانگر نام یک حیوان است. عدد باقیمانده نام حیوان عدد باقیمانده نام حیوان عدد باقیمانده نام حیوان عدد باقیمانده نام حیوان 0 مار 3 مـیمون 6 خوک 9 پلنگ 1 اسب 4 مرغ 7 موش 10 خرگوش 2 5 سگ 8 11 نـهنگ مثلاً باقیمانده تقسیم عدد سال 1385 بر 12، برابر 5 مـی شود کـه نشان مـی دهد سال 1385، سال سگ است. 10-27- یـافتن عدد حذف شده: الف ـ یک عدد چند رقمـی بنویسید. (یکان آن، نباید صفر باشد). ب ـ همة ارقام این عدد را با هم جمع کنید. ج ـ عدد حاصل را از عدد اصلی کم کنید. د ـ یکی از اعداد را بـه دلخواه خط بزنید و بقیـه اعداد را بیـان کنید. روش یـافتن عدد حذف شده: ارقام عدد گفته شده را جمع کنید. کوچکترین عددی کـه اگر بـه این حاصل جمع اضافه کنیم، بر 9 بخش پذیر مـی شود، همان عدد حذف شده است. چنانچه حاصل جمع اولیـه بر 9 بخش پذیر بود، عدد محذوف صفر بوده است. 11-27- الف ـ یک عدد سه رقمـی را بنویسید. ب ـ همان عدد سه رقمـی را دوباره بعد از عدد نوشته شده بنویسید که تا عددی 6 رقمـی حاصل شود. ج ـ عدد حاصل را بر 7 تقسیم کنید. د ـ عدد حاصل را بر 11 تقسیم کنید. هـ ـ عدد حاصل را بر 13 تقسیم کنید. عدد حاصل همان عدد سه رقمـی انتخابی شما مـی باشد. 12-27- الف ـ عددی را بـه دلخواه بر کاغذ بنویسید. ب ـ درون سمت راست این عدد یک صفر بگذارید. ج ـ عدد اولیـه را از این عدد کم کنید و حاصل را بگویید. نحوة محاسبه عدد اولیـه: عدد نـهایی را بر 9 تقسیم کنید. جواب همان عدد انتخابی مـی باشد. 13-27- الف ـ عددی را انتخاب کرده، روی کاغذ بنویسید. ب ـ آن را با عدد 22 جمع کنید. ج ـ عدد حاصل را درون 5 ضرب کنید. د ـ عدد حاصل را منـهای 25 کنید. هـ ـ عدد حاصل را بر 5 تقسیم کنید و عدد نـهایی را بیـان کنید. نحوه محاسبه عدد اولیـه: عدد 17 را از عدد نـهاییر کنید، که تا عدد اولیـه بـه دست آید. 14-27- الف ـ عددی را انتخاب کرده و با 9 جمع کنید. ب ـ عدد حاصل را درون 2 ضرب کنید. ج ـ عدد حاصل را منـهای 4 کنید. د ـ عدد حاصل را بر 2 تقسیم کنید. هـ ـ عدد حاصل را منـهای عدد اولیـه کنید. عدد بـه دست آمده، همـیشـه برابر 7 مـی باشد. 15-27- الف ـ یک عدد فرد کـه بر 2 بخش پذیر نباشد را، انتخاب کرده و در خودش ضرب کنید. ب ـ عدد حاصل را با 17 جمع کنید. ج ـ عدد حاصل را بر 12 تقسیم کنید. عدد باقیمانده تقسیم، همـیشـه برابر 6 مـی باشد. 16-27- الف ـ عددی را انتخاب کرده و آن را درون 37 ضرب کنید. ب ـ عدد حاصل را با 17 جمع کنید. ج ـ عدد حاصل را درون 27 ضرب کنید. د ـ عدد حاصل را با 7 جمع کنید. هـ ـ عدد حاصل را بر 999 تقسیم کنید. باقیمانده تقسیم همواره برابر 466 است. 28- بازی های و سرگرمـی ها با حروف ابجد: حتماً شماره گذاری الف، ب، ج ... درون برخی نوشته ها تاکنون به منظور شما سؤال برانگیز گردیده است. هرچند امروزه بیشتر از شماره های عددی به منظور این کار استفاده مـی شود. اعراب قدیم مانند یونانی ها، هر یک از حروف الفبای خود را کـه ریشة اصلی آنـها الفبای فنیقی[1] بود، بـه عنوان نشانـه نوشتن اعداد بـه کار مـی بردند. این روش عدد نویسی حرفی را ابجد نامـیدند. ابجد، سال ها وسیلة محاسبات درون سرزمـین های اسلامـی بود.[2] کاربرد دیگر آن، این بود کـه به کمک آن و تحت عنوان هشت کلمـه، حروف 28 گانـه عربی را دسته بندی نمودند و اعداد حساب جمل را ترتیب نمودند. این هشت لفظ، کـه هر یک معنی خاصی دارد، عبارت اند از: لفظ معنی فارسی لفظ معنی فارسی ابجد آغاز کرد سعفص از او آموخت هوز درون پیوست قرشت تربیت کرد حطی آگاه شد ثخذ نگاه داشت کلمن سخنگو شد ضظغ تمام کرد البته الفبای فنیقی، فقط شامل 6 کلمة اوّل، یعنی از ابجد که تا قرشت، شامل 22 حرف بود. ایرانیـان، بعدها لفظ «گچ پژ» را کـه شامل چهار حرف مخصوص زبان فارسی است، بـه آن افزودند و آن را «کلمات ابتث» نامـیدند. جدا از کاربردهای منسوخ درون طلسم و جادو، از حروف ابجد استفاده های دیگری نیز مـی گردد. برخی از این کاربردها، عبارت اند از: 1-28- خط سروی یـا شجری، کـه در جلد اوّل این کتاب مختصراً توضیح داده شده است. 2-28- مخابرات با پرچم: کـه در جلد اوّل این کتاب روش کار آن توضیح داده شده است. 3-28- مکاتبات رمزی و عددی، کـه در جلد اوّل این کتاب توضیح داده شده است. 4-28- ساخت ماده تاریخ: ماده تاریخ شامل یک بیت، مصراع یـا جمله و یـا کلمـه هست که اگر برابرهای عددی حروف آن را بـه حساب ابجد جمع کنیم، نشان دهنده تاریخ رویداد یـا ساخت یک بنا یـا ... باشد. برابرهای عددی حروف ابجد، درون جدول زیر آمده است: برابرهای حروف و اعداد درون ابجد عربی آا = 1 ح = 8 س = 60 ت = 400 ب = 2 ط = 9 ع = 70 ث = 500 ج = 3 ی = 10 ف = 80 خ = 600 د = 4 ک = 20 ص = 90 ذ = 700 هـ = 5 ل = 30 ق = 100 ض = 800 و = 6 م = 40 ر = 200 ظ = 900 ز = 7 ن = 50 ش = 300 غ = 1000 مثلاً درون کاخ چهلستون اصفهان، سنگ نوشته ای هست که شاعر، تاریخ بنای این کاخ را درون مصراع دوم شعر خود آورده است: مبارک بود زانکه تاریخ آن شد: مبارک ترین بناهای دنیـا اگر برابرهای عددی حروف این مصراع را جمع کنیم عدد 1057 بدست آید یعنی سال ساخت بنا سال 1057 قمری است. صائب تبریزی نیز تاریخ بنای این عمارت را درون بیت زیر کـه مصراع دوم آن ماده تاریخ است، آورده است: خامة صائب رقم زد از بعد تاریخ او: قبله گاه تاجداران باد دائم این مکان تذکر: معادل های چهار حرف خاص فارسی، درون برابرهای عربی عبارت اند از: گ = ک و چ = ج و پ = ب و ژ = ز نمونـه های دیگر ماده تاریخ با امضای فرمان مشروطیت بـه دست مظفرالدین شاه، بر سرِ درِ مجلس شورای ملی، درون مـیدان بهارستان تهران، عبارت «عدل مظفر» را نقش د. این عبارت، ماده تاریخ سال 1324 مـی باشد. تاریخ وفات حافظ را، برخی سال 791 و برخی سال 792 هجری قمری ذکر کرده اند. بـه عنوان مثال، درون دو بیتی زیر، مادة تاریخ آن مشخص شده است. 1- دوبیتی اوّل: چراغ اهل معنی خواجه حافظ کـه شمعی بود از نور تجلی چو درون خاک مصلی کرد منزل بجو تاریخش از خاک مصلی عبارت «خاک مصلی» درون مصرع دوم، مادة تاریخ سال وفات حافظ مـی باشد. 2- دوبیتی دوم: بـه سال «با» و «صاد» و «ذالِ» ابجد ز روز هجرت مـیمون احمد بـه سوی جنت اعلی روان شد فرید عهد شمس الدین محمد درون دو بیتی فوق، ماده تاریخ درون سه حرف (ب ـ ص ـ ذ) نـهفته است. سؤال 1 ـ درون دو بیتی زیر، سال تولد، سال فارغ التحصیلی و سال وفات ابوعلی سینا را پیدا کنید؟ حجت الحق ابوعلی سینا درون «شجع» آمد از عدم بـه وجود درون «شصا» کردب جمله علوم درون «تکره» گفت این جهان بدرود سؤال 2 ـ سال تاجگذاری نادرشاه افشار درون دشت مغان را با ماده تاریخ «الخیر فی ماوقع» نوشته اند، این سال را بیـابید؟ سؤال 3 ـ بر سر درِ دانشسرای مقدماتی اهواز، تاریخ آن درون بیت زیر آمده است، این سال را بـه دست آورید؟ درون پی تاریخ آن گفتا رشید: «دانش از دانشسرا گیرد عُلا» اعداد الفبایی فارسی: درون الفبای فارسی کـه شامل32 حرف مـی باشد، نیز از قدیم برابرهای حروف و عددی کاربرد داشته هست و از برخی کلمات به منظور بیـان اعداد خاص بهره مـی گرفته اند. برابرهای حروف و اعداد درون الفبای فارسی اآ = 1 خ = 9 ص = 80 ک = 700 ب = 2 د = 10 ض = 90 گ = 800 پ = 3 ذ = 20 ط = 100 ل = 900 ت = 4 ر = 30 ظ = 200 م = 1000 ث = 5 ز = 40 ع = 300 ن = 2000 ج = 6 ژ = 50 غ = 400 و = 3000 چ = 7 س = 60 ف = 500 هـ = 4000 ح = 8 ش = 70 ق = 600 ی = 5000 پیشینیـان با ترکیب این حروف، نشانـه هایی به منظور اعداد دیگر نیز مـی ساختند. مثلاً عدد 83 را با «صب» ارائه مـی دادند و عدد 1440 را با کلمة «مغز» بیـان مـی د. با این روش، بزرگترین عددی کـه مـی توانستند بسازند، 5999 (یلضخ) بود. بنابراین، این روش دوام زیـادی نیـافت و حروف ابجد عربی با ترکیب «گچ پژ» بـه آن جای خود را ثابت نگه داشت، بـه گونـه ای کـه هنوز نیز فارسی زبانان از آن استفاده مـی کنند. سؤال: کلمـه «نفرت» درون این روش مبین چه عددی بود؟ سؤال: عدد 1132 درون این روش مبین چه کلمـه ای بود؟ مکاتبة محرمانـه: شما مـی توانید به منظور یکدیگر نامـه یـا نوشته هایی بنویسید کـه جز خودتان و مخاطب شما،ی قادر بـه خواندن آنـها نباشد. به منظور این کار، کافی هست با استفاده از اعداد قراردادی (مثلاً اعداد طبیعی با نقطه مبدأ قراردادی یـا مضرب های یک عدد یـا ...)، جدول الفبای فارسی را تنظیم کنید و یک نسخه از آن را، پیش تر بـه مخاطب خود بدهید. درون زیر، نمونـه ای از این جدول قراردادی را مشاهده مـی کنید کـه مبدأ آن از عدد 17 اعداد طبیعی است. فراموش نکنید کـه این جدول قراردادی بوده و شما مـی توانید با روش های دیگری، مثل تغییر اعداد و حتّی تغییر محل حروف الفبا، آن را پیچیده تر نمایید. جدول قراردادی مکاتبه محرمانـه اآ = 17 خ = 25 ص = 33 ک = 41 ب = 18 د = 26 ض = 34 گ = 42 پ = 19 ذ = 27 ط = 35 ل = 43 ت = 20 ر = 28 ظ = 36 م = 44 ث = 21 ز = 29 ع = 37 ن = 45 ج = 22 ژ = 30 غ = 38 و = 46 چ = 23 س = 31 ف = 39 هـ = 47 ح = 24 ش = 32 ق = 40 ی = 48 به منظور پیچیدگی بیشتر، اعداد را از چپ بـه راست نوشته و بین حروف خط تیره، بین کلمات علامت، و در ابتدا و پایـان متن علامت × مـی گذاریم. به منظور اطمـینان از یـادگیری شما از این مطلب، جمله زیبایی از رهبر فرزانـه انقلاب حضرت آیت الله را، با قرارداد جدول فوق درون زیر مـی نویسیم. با رمزگشایی از آن، از عطر دلنشین این سخن گرانبها بهره مند شوید: /47-41/20-31-17/48-17-47-28-46-26/48-45-17-46-22× /48-45-17-43-46-35/45-17-26-45-23/47-23/28-42-17 /28-17-21-17/41-48/32-28-17-21-17/17-44-17/20-31-48-45 /28-26/48-45-17-43-46-35/46/28-17-42-26-45-17-44 ×20-31-17/45-17-31-45-17/48-42-26-45-29/47-44-47 30- یک بازی سادة چینی: مطابق شکل روبرو، روی زمـین یـا کاغذ شکل مورد نظر را رسم کنید. یکی از بازیکنان دو مـهره سیـاه و دیگری دو مـهرة سفید ( یـا یکی لوبیـا و دیگری نخود و ...) برداشته و به نوبت مـهره های خود را روی گوشـه های محل تقاطع خطوط درون شکل قرار مـی دهند. سپس هر یک از آنـها درون هر نوبت، مـهرة خود را بـه محل خالی مجاور انتقال مـی دهد. برنده نـهاییی هست که با حرکت های مناسب حریف را بـه بن بست بکشاند. یعنی امکان هرگونـه حرکتی را از وی سلب کند. شکل روبرو، نمونـه ای از این باخت را نشان مـی دهد. (شکل 22-7) 31- سایـه های چینی: ایجاد سایـه های مختلف بـه شکل حیوانات، بـه کمک دست، اولین باردر چین معمول شده است. بدین جهت، امروزه درون تمام دنیـا آنـها را سایـه های چینی مـی نامند. نمایش با سایـه، کاری ظریف و هنری هست که معمولاً بـه کمک انگشتان دو دست، کـه به طریقه های گوناگون درون کنار هم واقع مـی شوند، سایـه ثابت یـا متحرک حیوانات درون حالات مختلف تشکیل مـی گردد. گاهی باز و بسته یـا حرکت یک یـا چند انگشت مـی تواند سایـه را تغییر دهد و در ما این تصور را بـه وجود آورد کـه شبح یک موجود متحرک هست که مـی تواند راه برود، بخورد یـا بدود و ... درون شب های اردو، درون یک محیط تاریک، مقابل یک شمع یـا لامپ کوچک تر مـی توانید روی پرده یـا دیوار بچه ها را بـه شور و نشاط و تحرک و خلاقیت تشویق نمایید. چند سوژه معمولی را درون زمـینـه سایـه های چینی همـه مـی شناسند. مانند گرگ، اسب، خرگوش و ... ولی با تحرک بچه ها درون این زمـینـه اشکال و سوژه های بدیع بـه وجود خواهند آمد. درون اشکال 23–7 و 24-7 ، نمونـه هایی از این سایـه های چینی را با طرز ایجاد آنـها مشاهده مـی کنید. (شکل 23-7) (شکل 24-7) 32- آزادی حلقه ها: مطابق شکل زیر، دو دانش آموز را انتخاب کرده و با دو طناب 1 متری، ابتدا دو دست نفر اوّل را با یک طناب مـی بندیم. سپس با عبور یک سرِ طناب دوم، دو دست نفر دوم را با این طناب مـی بندیم، بـه گونـه ای کـه دو دانش آموز توسط این طناب ها بـه هم متصل شده باشند. سپس از آنـها مـی خواهیم کـه بدون باز گره ها و یـا حلقه ها از یکدیگر جدا شوند. بچه ها، به منظور رهایی ممکن هست ساعت ها بالا و پایین رفته، از داخل حلقه عبور کنند. راه آزادی حلقه ها، بـه این طریق مـی باشد که: یکی از بچه ها وسط حلقة طناب نفر مقابل را گرفته و از زیر مچ دست (روی نبض مچ دست) آن را از زیر گره عبور داده و دور مچ دست خود مـی اندازد و به این طریق، بدون باز شدن گره ها، هر دو از هم جدا مـی شوند. این بازی را مـی توان بـه صورت چند نفره نیز اجرا نمود کـه برای رهایی آنـها، همـین کار بـه صورت مرحله ای به منظور هر دو نفر اجرا خواهد شد [1] فنیفی ها، درون فنیقیـه زندگی مـی د و حدود 5000 سال پیش درون سرزمـینی کـه امروز بخشی از آن لبنان نام دارد، ساکن شدند. تمدن آنـها بسیـار درخشان بود، بـه طوری کـه حدود 3400 سال پیش، الفباء را اختراع د. [2] بـه این گونـه حساب ، حساب جُمَل ، یعنی حساب جمله مـی گفتند.
[بازی گروهی (2) فضای بسته جدول حدس بزن 32 کتاب تاریخش معروف است]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 11 Aug 2018 09:09:00 +0000